Om konstnären

Varje dikt är en målning, varje målning är en dikt 

Det var i det gamla kronobränneriet på Söder i Halmstad som skapandet kom igång, mitt i en februarisk dagdröm. Men egentligen var Oslo staden som väckte konstnären i mig. Där träffade jag en skapande själ, vars namn jag förträngt. Det kändes inte relevant våren 1991, men vore så nu. Retroaktivt tack!

Inte långt därefter köpte jag mina första tuber oljefärg och kärleken blev plötslig och total. Jag hyrde snart en gammal fabrikslokal av Halmstad kommun ihop med några vänner och där träffades vi i varierat kulturellt syfte, med gitarr eller pensel. Själv bodde jag visst där, i en randig hängmatta. Efter flytt till Värmland 1994 så fortsatte oljemåleriet i perioder, men det hann bli 2009 innan jag började ställa ut på riktigt. Åren 2012-2017 var jag en av eldsjälarna bakom kulturpalatset Gamla Kraftstationen i Deje, en arena där jag hade fokus på konst och konstupplevelse. Kanske dyker det upp något liknande konstprojekt framöver…

I mitt skapande, det måleristiska skapandet, så är mötet centralt. Det som händer i dialogen mellan konstnär och betraktare. Jag använder ofta och gärna tolkningsbar symbolik med filosofiska kullerbyttor som mål. Färger har i många fall haft en underordnad betydelse, inbillar jag mig, men detaljer, ibland även de uteblivna, är det som gör min egen resa framför staffliet så spännande. Inte sällan föds en idé i vardagen brus och det händer att det börjar med ett ord. Eller ett ljud. I många bilder är det nåt slags ”klang” från verkligheten som likt ett avlägset tåg existerar i medvetandets periferi under arbetets gång. Det är helt sonika i en parallell verklighet, det jag kallar min ”märklighet”, som jag stundom vandrar runt i.

För att inte gå in i väggen så går jag in i ateljén

Jag har bland annat varit i Stockholm, Köpenhamn, Halmstad och London med mina målningar. Ja, till och med på Lögdö Bruk! Oavsett vart så är det som sagt mötet med betraktaren som är mest spännande och det som ger energi åt processen. 

Emellan varven har jag undervisat barn och ungdomar i ämnet Bild eller arrangerat konstworkshops, inte minst för nyanlända. Ämnet Bild har väl aldrig varit så viktigt som idag, med tanke på hur bilder används till allt ifrån att styra politiska val till att lura våra hjärnor i mer kommersiella syften. Använder man samtiden i undervisningen är bild väldigt svårt att nedvärdera…eller lätt att motivera, om man så vill.

Slutligen kan jag också berätta att en viss del av all såld konst går direkt till sådant jag tycker är viktigt. Jag är politiskt obunden, men jag är i högsta grad politiskt engagerad. Det går väl inte att undvika i dessa tider, med så mycket ekonomiskt fiffel, fattigdom, genmanipulering, terror, näthat och näthot? För mig står barnenalla människors lika värde och en ren miljö högst i kurs. Därför bidrar jag (och därför även du som köper något verk) sedan många år regelbundet till olika organisationer, så som:

Läkare utan gränser
Min Stora dag
Rädda barnen 
Greenpeace

med mera…

KRAM! /Pix

presentation2017 (PDF)

Comments are closed.